hambergermenu

دانستنی های نوزاد تازه متولد شده که شاید ندانید !!

چکیده : دانستنی های نوزاد تازه متولد شده، مواردی شامل دانستنی های خواب نوزاد، رژیم غذایی، مراقبت از ناف، مراقبت از پوست، چشم و … می باشد.

 

در این مقاله به دانستنی های نوزاد تازه متولد شده می پردازیم و نکاتی که برای مراقبت از یک نوزاد تازه متولد شده باید بدانیم.

 

باید بدانیم که نوزاد انسان پس از تولد نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارد زیرا قبل از آنکه توانایی مراقبت از خود وتطابق با محیط خارج از رحم را داشته باشد متولد می شود.

 

اگر نوزاد انسان به منظور رشد و تکامل بیشتر مدت زمان طولانی تری را در رحم مادر بماند، اندازه دور سر برای عبور از کانال زایمان بیش از اندازه بزرگ می شود.

 

بیشتر بی قراری ها و گریه ای نوزاد تازه متولد شده ناشی ازقرار گرفتن در محیطی غریبه و جداشدن از مادر است. محیطی که به لحاظ نور ، صدا ، گرما و سرما کاملا با رحم مادر متفاوت است. به همین دلیل در لحظات آغازین تولد نوزاد ، پزشکان سعی در برقرار کردن تماس پوست با پوست مادر و نوزاد را دارند تا نوزاد با شنیدن صدای ضربان قلب مادر و حس کردن بوی تن و گرمای بدن او آرامش یابد.

 

با توجه به چالش ها و مشکلات مختلفی که نوزادن در بدو تولد با آن روبه رو هستند بهتر است که والدین با آگاهی و کسب اطلاعات کافی پیرامون نگهداری  از نوزاد، خود را برای خوش آمد گویی به آن آماده کنند.

 

در این مقاله به طور اختصاصی به دانستنی های نوزاد تازه متولد شده و  نکات طلایی و مهم نگهداری و مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خواهیم پراخت.

 

دانستنی های نوزاد تازه متولد شده

 

1- الگوهای خواب نوزاد تازه متولد شده

نوزادان تازه متولد شده هیچ تصوری ازشب وروز و تفاوت میان آنها ندارند؛ بنابراین بیشتر ساعات شبانه روز را درخواب هستند. نوزادان اغلب 15- 18 ساعت  در شبانه روز می خوابند و پس از خوابیدن هر 2 الی 3 ساعت یک  بار برای شیرخوردن از خواب بیدار می شوند. این الگوی خواب می تواند با گذشت چند هفته و هم زمان با بزرگتر شدن کودک تغییر کند.جهت خواب راحت و آسوده نوزاد رعایت نکات زیر لازم است.

 

  1. 1. پرهیز از پوشاندن لباس های ضخیم و یا پلاستیکی به نوزاد هنگام خواب
  2. 2. دما و تهویه مناسب اتاق خواب نوزاد
  3. 3. رعایت الگوی منظم جهت خواب شبانه نوزاد . این الگو میتواند شامل موارد زیر باشد:
  4. 4. تعویض پوشک ، قنداق کردن ، شیردادن ، لالایی  خواندن
  5. 5. به منظور جلوگیری از بیدار شدن ناگهانی نوزاد می توانید ورا قبل از خواب قنداق کنید اما ترجیحا از قنداق های نخی چسبی به جای قنداق های سنتی استفاده کنید تا به نوزاد آسیب نرسد.
  6. 6. جهت پیشگیری از ایجاد خفگی در نوزاد ، از خواباندن نوزاد در تخت خود پرهیز کنید.

 

خواب نوزاد تازه متولد شده

 

نکته: اگر برای نوزاد خود تمایل به خرید لوازم خواب دارید پیشنهاد می کنم سری به سایت کارینو کیدز بزنید. انواع لوازم خواب نوزاد، اعم از سرویس های مسافرتی خواب نوزاد، قنداق نوزاد، پتوی نوزاد، پشه بند و سایر وسایل مربوط به خواب نوزاد را می توانید در این سایت پیدا کنید.

 

2- رژیم غذایی  نوزاد تازه متولد شده

با توجه به اینکه ظرفیت معده نوزادان تازه متولد شده بسیار کم است ، نوزاد نیاز دارد که به طور منظم با شیر مادر یا شیرخشک تغذیه کند. و از آن جا که  ماهیچه های فک کودک در روزهای نخست تولد ضعیف بوده و به سرعت خسته می شود هروعده شیردهی ممکن است 20 الی 30 دقیقه به طول انجامد.

 

هنگامی که زمان شیر دهی نوزاد رسید حتی اگر نوزاد در خواب باشد باید او را بیدارکنید و به نوزاد شیر بدهید. فاصله بین زمان های شیر دهی در ماه های  نخست تولد نباید بیشتر از 3 ساعت باشد.

 

همچنین با توجه به جدول قد و وزن نوزاد و نموداررشد اوممکن است پزشک جهت رشد و وزن گیری نوزاد علاوه برشیرمادراستفاده از شیرخشک را نیز تجویز کند  که حتما باید به آن توجه کرد.

 

3- مراقبت از بند ناف نوزاد

بند ناف نوزاد معمولا پس از 7 الی 14 روز می افتد . بنابراین تا قبل از افتادن کامل بند ناف باید با دقت از آن مراقبت نمود. بند ناف نوزاد باید کاملا خشک و تمیز باشد. بهتر است تا قبل از افتادن بند ناف نوزاد را حمام نکنید و در صورت انجام این کار پس از حمام بند ناف را کاملا خشک کنید تا عفونی نشود.

 

هنگام پوشک کردن نوزاد دقت کنید که بند ناف نباید همراه با پوشک بسته شود.از جدا کردن خود سرانه بند ناف و کشیدن آن جدا خود داری کنید.

 

6- نظافت شخصی نوزاد تازه به دنیا آمده

رعایت نظافت شخصی نوزاد بسیار مهم و ضروری است. از آنجا که کودک نمی تواند ازخود مراقبت کند یا خواسته ها و نیاز های خود را برزبان آورد باید مراقب بود تا نوزاد دچار مشکلاتی مانند گرفتگی بینی ، خشکی پوست ، عفونت و قرمزی چشم ها نشود.همچنین ناخن های نوزاد باید به طور مرتب کوتاه شود.

 

تا نوزاد نتواند به خود آسیب برساند.

 

7- مراقبت از پوست نوزاد

برای مراقبت از پوست نوزاد و جلوگیری از خشکی پوست باید پس از هر بر استحمام پوست نوزاد را با روغن بچه یا لوسیون کودک چرب کنید تا آب رسانی به پوست انجام شود. همچنین پس از هر بار تعویض پوشک در صورت مشاهده هر گونه آثار قرمزی ، جوش و یا سوختگی پای نوزاد رابا کرم های سوختگی حاوی زینک اکساید مانند سودو کرم چرب نمایید.

 

جهت پیشگیری از ایجاد بثورات پوستی وتعریق نوزاد ، حتما باید از لباس های نخی استفاده کنید تا پوست بتواند به خوبی تنفس کند.

 

در لینک لباس نوزادی می توانید انواع لباس نوزادی از جنس های استاندارد را مشاهده کنید. همچنین در همین لینک یک راهنمای جامع برای خرید لباس نوزاد وجود دارد که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

 

8- مراقبت از چشم نوزاد  تازه به دنیا آمده

از جمله مواردی که برای دانستنی های نوزاد تازه متولد شده باید در نظر داشته باشیم اطلاعات مربوط به چشم نوزاد است. برای شست و شوی چشم نوزاد می توان از یک پارچه نازک نخی که آن را مرطوب کرده اید استفاده کنید. تمیز کردن چشم نوزاد باید از داخل به خارج باشد.

 

درصورت مشاهده ترشح  و عفونت درچشم نوزاد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

9- مراقبت از بینی نوزاد تازه به دنیا آمده

باز بودن مجرای تنفسی نوزاد از دیگر نکاتی است که باید حتما به آن توجه کنید. برای بازنگه داشتن مجرای بینی نوزاد باید رطوبت اتاق نوزاد را کنترل کنید.

 

دمای اتاق خواب نوزاد باید بین 22 الی 24 درجه و رطوبت آن حداقل 40 و حداکثر 60 باشد. در صورت عدم وجود رطوبت کافی در اتاق می توانید از دستگاه بخور استفاده کنید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

  1. 1. تب 37 یا 38 درجه که می تواند نشانه وجود عونت در نوزادان تازه متولد شده باشد
  2. 2. تغییر در الگوی غدایی یا کم اشتهایی
  3. 3. اسهال یا مدفوع دارای مخاط
  4. 4. رفلاکس شدید
  5. 5. بی حالی وعدم واکنش به محرک های محیطی مانند نور وصدا
  6. 6. گریه و بی قراری های بیش از حد وغیر طبیعی
  7. 7. تورم و قرمزی بیش از حد در ناحیه بند ناف
  8. 8. وجود نشانه های زردی در پوست صورت ، شکم ، بازوها و چشم ها

بنابراین با توجه به نکات مراقبتی که گفته شد در لیست سیسمونی نوزاد باید حتما لوازمی مانند تب سنج، دستگاه بخور، ست بهداشتی، روغن بچه، لوسیون کودک، قنداق چسبی و لباس های نخی را قراردهید.

 

اگر برای مراقبت نوزاد خود نیاز به راهنمایی بیشتر دارید پیشنهاد می کنم سری به وبلاگ سایت کارینو کیدز بزنید. در فروشگاه اینترنتی سیسمونی و لوازم نوزاد کارینو کیدز بخشی به اسم مجله سیسمونی وجود دارد که شما می توانید در این بخش مقالات بسیار کاربردی دانستنی های نوزاد تازه متولد شده پیدا کنید.

 

فروشگاه اینترنتی سیسمونی و لوازم نوزاد کارینو کیدز

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی