hambergermenu

دانه چیا و خواص شگفت انگیز آن بر سلامت بدن

چکیده : دانه های چیا ممکن است کوچک باشند، اما از نظر مواد مغذی فوق العاده غنی هستند و به دلیل قوام و فرم ژل مانندی که دارد استفاده از آنها در …

 

دانه چیا، به دانه هایی کوچک و گرد و به رنگ های سیاه ،سفید و قهوه ای گفته می شود. این دانه ها از یک گیاه گلدار از خانواده گیاهان نعناع برداشت می شوند.

 

مصرف این دانه از گذشته های دور، بسیار رایج بوده اما به لطف فضای مجازی و آشپز های بلاگر و البته ورزشکارانی که در فضای مجازی فعالیت دارند و از وعده های غذایی خود عکس و فیلم می گذارند، به تازگی بسیار محبوب شده است و عضو همیشگی بسیاری از دستور غذاهای رژیم گیاهخواری می باشد.

در ادامه مقاله با فواید این محصول و نحوه استفاده و نگهداری از آن آشنا خواهید شد.

 

دانه چیا

 

1.منبع عالی امگا 3

این دانه یک منبع عالی برای اسیدهای چرب امگا3 است که برای سلامت قلب ضروری می باشد. معمولا افراد، ماهی و محصولات دریایی را برای تامین امگا3 مورد نیاز بدن خود مصرف می کنند.افرادی که غذاهای دریایی دوست ندارند و گیاهخوار یا وگان هستند معمولا مکمل های امگا 3 را جایگزین می کنند. اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید، می توانید به جای استفاده از مکمل، دانه چیا را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

2.دانه چیا سرشار از مواد مغذی

 

سرشار از مواد مغزی

 

علاوه بر این که حاوی امگا3 است، منبع خوبی از فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان نیز می باشد. مصرف محصولات حاوی فیبر به پاکسازی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند و بر هضم غذا نیز تاثیر می گذارد.پروتئین برای رشد و ترمیم بافت ها، به ویژه عضلات بسیار ضروری است.  نقش آنتی اکسیدان ها نیز در بدن حفاظت از سلول ها در برابر استرس و آسیب های اکسیداتیو است.

 

3.کمک به کاهش وزن

 

دانه چیا و کمک به کاهش وزن

 

چیا با ایجاد احساس سیری و کاهش مصرف غذا منجر به لاغری و کاهش درصد چربی بدن می شود. و مصرف روزانه ی آن در کنار رژیم غذایی علاوه بر کمک به ساخت عضلات در کاهش وزن نیز موثر می باشد.

 

توصیه می کنیم برای اطلاعات بیشتر جهت کاهش وزن عبارت “رژیم لاغری سریع” را در گوگل سرچ کنید.

 

 

4.بهبود سلامت و عملکرد قلب

مصرف روزانه ی دانه چیا سلامت قلب را بهبود می بخشد. یک مطالعه انجام شده بر روی موش‌ها نشان داد که دانه‌های چیا به کاهش فشار خون و التهاب کمک می‌کنند. چیا همچنین دارای فیبر بالایی است که بر کاهش میزان کلسترول نیز موثر است.

 

 

5.بدن را هیدراته نگه می دارد

آیا می دانستید که دانه های چیا می توانند تا 10 برابر وزن خود آب جذب کنند؟ اگر می خواهید بدن خود را هیدراته نگه دارید بدون شک دانه چیا می تواند انتخاب مناسبی باشد.مصرف دانه چیا در روز های بسیار گرم و تمرین های با شدت و حجم بالا بسیار توصیه می شود زیرا هیدراته نگه داشتن بدن به جلوگیری از اسپاسم عضلانی کمک خواهد کرد.البته دقت کنید که دانه چیا نباید حین تمرین در نوشیدنی های تمرینی استفاده شود.اگر هروز صبح  دانه چیا را همراه با آب مصرف کنید علاوه بر هیدراته نگه داشتن بدن در طول روز مدت طولانی تری احساس سیری خواهید داشت.

 

 

6.کمک به کاهش سطح قند خون

 

دانه چیا به کاهش قند خون کمک می کند

 

تحقیقات انجام شده بر روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهند که مصرف چیا به کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین کمک می کند. تحقیقات انجام شده بر روی انسان ها بسیار اندک است اما به طور کلی نتایج نشان داده اند که مصرف دانه چیا می تواند کاهش سطح قند خون را به دنبال داشته باشد.

 

7. می تواند جایگزین تخم مرغ شود

این دانه را می توان به عنوان جایگزین تخم مرغ در دستور غذاهای وگان استفاده کرد.

حدودا  قاشق غذاخوری آب جوش را به 1 قاشق غذاخوری دانه چیا یا 2 قاشق چایخوری دانه چیا آسیاب شده اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه بماند.ترکیب چیا با آب بافتی ژله ای مانند سفیده تخم مرغ ایجاد می کند به همین دلیل می تواند جایگزین تخم مرغ شود.

دانه ی چیا به راحتی به رژیم غذایی افزوده می شود می توانید آن را به صورت خام، پخته یا پودر شده میل کنید. یکی دیگر از روش های استفاده از چیا استفاده از جوانه های آن است.برای بهره مندی از خواص دانه چیا نیازی به خوردن مقدار زیادی دانه چیا ندارید. فقط 2 قاشق غذاخوری حدودا (30 گرم) دانه چیا می تواند مقدار مناسبی از فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 را تامین کند.

 

8.دانه چیا ماندگاری طولانی دارد

 

دانه چیا

 

دانه های چیا ماندگاری طولانی دارند. آنها را می توان تا 2 سال در جای خشک و خنک نگهداری کرد.

 

9.فاقد گلوتن است

یکی از بهترین خصوصیات دانه چیا فاقد گلوتن بودن آن است.این موضوع باعث می شود آنها یک گزینه عالی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا سایر بیماری های حساس به گلوتن باشند.

 

10.نوزادان نیز می توانند از فواید دانه چیا بهره مند شوند

دانه چیا را می توان به نوزادان نیز داد. یک مطالعه نشان داد که دانه چیا اگر در مقادیر مناسب در سن مناسب داده شود به بهبود رشد و تکامل نوزادان کمک می کند.چه چیزی می توانید با دانه های چیا درست کنید؟

چیا یک ماده فوق العاده و همه کاره است. آنها را می توان هم به غذاهای شیرین و هم به غذاهای شور اضافه کرد و فواید سلامتی مختلفی را ارائه می دهد. اما چگونه می توانید از آنها در آشپزی خود استفاده کنید؟

چیا منبع خوبی از فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان ها است. آنها را می توان به صورت کامل یا آسیاب شده خریداری کرد و می توان از آنها به روش های مختلف استفاده کرد.

1.آن‌ها را به اسموتی‌ها اضافه کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استفاده از دانه‌های چیا، افزودن آن به اسموتی‌ها یا آبمیوه‌ها است.

2. آن‌ها را به سوپ‌ها اضافه کنید

اگر در حین پخت و پز آنها را به سوپ یا سس اضافه کنید علاوه بر فواید زیادی که دارد بافت خامه ای و غلیظ جذابی را به شما می دهد.

3.برای تزئین غذا استفاده کنید

می‌توانید دانه‌ چیا را روی غلات، ماست یا سالاد بپاشید.

4. مربا یا پودینگ خانگی درست کنید

اگر می‌خواهید کمی خلاق باشید، می‌توانید از دانه‌های چیا برای تهیه مربا یا پودینگ های خانگی استفاده کنید.

 

نحوه نگهداری از دانه چیا

این دانه را می توان به روش های مختلفی نگهداری کرد. می توانید آنها را در ظرف خشک و دربسته در انبار یا کابینت نگهداری کنید.

همچنین اگر به دنبال ماندگاری طولانی‌تر هستید، می‌توانید آن‌ها را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

این دانه ها را باید دور از نور و رطوبت نگهداری کرد تا از خراب شدن آنها جلوگیری شود. زمانی که دانه های چیا به درستی نگهداری شوند، می توانند چندین ماه یا حتی سال ها دوام بیاورند. با این اوصاف، اگر قصد دارید برای مدت زمان طولانی آنها را نگهدارید  بهترین کار این است فقط شش ماه آن ها را نگهداری کنید تا طعم بهتر و تازه تری داشته باشند.

 

مقالات مفید دیگر

اگر این مقاله را خواندید و برای شما مفید بود به شما توصیه می کنیم از سایر مقالات در وبسایت اندیشه عضلانی بازدید کرده و آن ها را مطالعه کنید. همچنین اگر قصد دریافت یک رژیم غذایی فوق العاده را دارید به شما توصیه می کنیم در واتس اپ به شماره 09033668184 پیام داده و از کارشناسان وبسایت اندیشه عضلانی درخواست مشاوره کنید و یا حتی با سرچ کردن عبارت “دوره 3 ماهه اندیشه عضلانی” می توانید از مشاورین این تیم بخواهید با شما تماس بگیرند.

 

نحوه نگهداری از دانه چیا

 

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی