hambergermenu

چالش‌های نگهداری از نوزاد از تولد تا ۳ سالگی

همه ما با دیدن نوزادان به سر ذوق می‌آییم و از وجودشان لذت می‌بریم. به‌دنیا آمدن آن‌‎ها در هر خانواده‌ای علاوه بر شیرینی‌های خاصی که دارد؛ بر وظایف اعضای خانواده می‌افزاید. نگهداری از کودکان نیازمند دانش و بکارگیری یکسری اصول است. بهتر است پدر و مادر قبل از تولد کودک با این اصول آشنا شوند. اگر فکر می‌کنید به‌تنهایی از عهده مراقبت از کودک بر نمی‌آیید، نگران نباشید زیرا سرویس پرستار کودک آسانیسم در اختیار شما است. پرستار در این سرویس همزمان از مادر و کودک مراقبت کرده و آموزش‌های لازم را در اختیار والدین قرار می‌دهد. اگر در آینده نزدیگ قرار است که صاحب فرزندی شوید، برای یادگرفتن اصول مراقبت از او همراه ما باشید.

 

نکات نگهداری از نوزاد در منزل

 

اصول نگه داشتن کودک در دست

در ابتدای تولد، بدن نوزاد بسیار حساس و آسیب‌پذیر است؛ به همین دلیل خیلی از مادران از جابجاکردن نوزاد و یا درآغوش گرفتن او می‌ترسند. اما در آغوش گرفتن نوزاد چیزی نیست که بتوان از آن اجتناب کرد؛ زیرا انتقال دهنده حس آرامش و امنیت به فرزند است. پس لازم است با رعایت اصول جابجایی، او را از آغوش خود و همسرتان بهره‌مند سازید. برای انجام این کار یک دستتان را زیر سر، و دست دیگر را زیر باسن نوزاد قرار دهید. به آرامی او را به خود نزدیک کرده و سپس بلند کنید. اگر قصد دارید او را در آغوش بگیرید، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید.

 

 یک دست را زیر باسن نوزاد قرار داده، دست دیگ را پشت سر و گردن قرار دهید و او را به خود بچسبانید. هنگام بغل کردن و جابجایی نوزاد باید حواستان باشد که ضربه، آسیب یا حرکت ناگهانی به سرو گردنش وارد نشود. به مرور زمان این حساسیت برطرف شده و نوزاد به راحتی تعادلش را در آغوش شما حفظ کند.

 

آروغ زدن

اگر نوزاد هنگام شیرخوردن ناراحت به‌نظر می‌رسد، گریه می‌کند یا سرش را به عقب می‌کشد، شاید نیاز به آروغ زدن دارد. معمولا آن‌ها به هنگام مکیدن شیر، مقداری هوا را نیز می‌مکند، هوای محصور شده باعث قلنج و گاز در شکم آن‌ها می‌شود. وزمانی که آروغ می‌زنند، هوای گیرکرده در معده را آزاد کرده و احساس بهتری خواهند داشت. آروغ‌زدن در بعضی از نوزادان تا 6 ماهگی و در بعضی از آن‌ها، بیش‌تر از این مدت زمان طول می‌کشد. از طرفی 2 تا 3 بار آروغ گرفتن از شیرخوار باعث می‌شود که فضای بیش‌تری در معده آزاد شده و نوزاد بتواند با کیفیت بهتری شیر بخورد. البته تعداد آروغ زدن در هر نوزاد با نوزاد دیگر متفاوت است و اگر شیرخوار شما آروغ نمی‌زند و احساس بدی هم ندارد نیاز نیست نگران باشید. به شیوه‌های متفاوتی می‌توانید از نوزاد آروغ بگیرید. روش‌های گرفتن آروغ به صورت زیر است.

 

روی سینه یا شانه:

در این روش روی شانه‌ای که قرار است نوزاد را قرار دهید یک پارچه تمیز بیندازید تا درصورت رفلاکس، لباستان کثیف نشود. سینه او را در برابر قفسه سینه خود نگه‌دارید به‌گونه‌ای که چانه‌اش روی شانه شما قرار بگیرد. بایک دست نوزاد را نگه داشته و با دست دیگر پشت او را به آرامی مالش داده یا به آرامی ضربه بزنید.

 

بالاتر از شانه:

در این روش مشابه روش قبلی، یک پارچه تمیز روی شانه بیندازید و نوزاد را به‌گونه‌ای که شکمش مقابل شانه‌تان قرار گرفته نگه‌دارید و پشت او را به آرامی مالش داده یا ضربه بزنید. توجه داشته باشید که نباید بیش‌از اندازه روی شانه خم شده یا در تنفس مشکلی داشته باشد.

 

نشسته در دامن:

در این روش باید نوزاد را به شکم روی دامن خود بخوابانید، به‌گونه‌ای که پشتش به شما و یکی از دست‌هایتان قفسه سینه‌ او را لمس کند. با انگشتان همان دست به آرامی چانه و فک او را نگه‌داشته و با دست دیگر به آرامی به پشتش ضربه بزنید یا ماساژ دهید. هنگامی که می‌خواهید کودک یا نوزاد را تنها بگذارید از پرستار کودک بخواهید از او مراقبت کند.

توجه به تغذیه

تغذیه مناسب برای نوزاد و کودکان زیر 3 سال بسیار مهم است. نوزاد از بدو تولد هر 2 تا 3 ساعت باید تغذیه شود. تنها غذای مناسب برای نوزادان تا 6 ماهگی شیرمادر است؛ آن‌ها حتی به آب نیاز ندارند. اما پس از گذشت این زمان می‌توانند کم کم متناسب با سن خود غذاهای دیگری نیز مصرف کنند. مقدار شیر مادر مصرفی هر بار بین 60 تا 90میلی‌لیتر است که باید حدود 10 دقیقه مصرف آن طول بکشد. در صورتی که مادر برای تغذیه شیرخوار، شیر کافی ندارد می‌تواند از شیرخشک نیز استفاده کند. بعد از 6 ماهگی تغذیه کودک آغاز شده و فرآیند از شیرگیری آغاز می‌شود. او از ماه هفتم می‌تواند پوره‌ها و در ماه یازدهم تا دوازدهم غذا‌های سفره را میل کند.

 

نکات نگهداری نوزاد در دست

 

توجه به خواب نوزاد

نوزادان در ماه‌های اول زندگی، حداقل تا 16 ساعت می‌خوابند و 2 تا 4 ساعت از طول شبانه‌روز را چرت می‌زنند. آن‌ها هر 2 یا 3 ساعت برای شیر خوردن بیدار می‌شوند. اگر نوزاد شما در این بازه زمانی خواب است او را بیدار کرده و به او شیر بدهید. از طرفی اگر میزان خواب نوزاد شما نامنظم است جای نگرانی وجود ندارد، زیرا میزان خواب در هر کودکی با دیگری متفاوت است. در طول شب خود یا پرستار کودک باید حواستان به شیوه خواب نوزاد باشد. دقت داشته باشید که او برای مدت زمان زیادی به یک طرف نخوابد یا دمر نشود.

کوتاه کردن ناخن‌ها

ناخن‌های کودکان تیز و نرم است ودر ماه‌های اول تولد خیلی سریع رشد می‌کند. به‌طوری که نیاز است هفته‌ای 2 تا 3 بار آن‌ها را کوتاه کنید. در مواردی ممکن است کودک با ناخن‌هایش صورت شما و خودش را خراش دهد و به‌خودش آسیب بزند به همین دلیل کوتاه کردن ناخن نوزاد مهم است. از طرفی انگشتان آن‌ها کوچک است، ممکن است نوزاد با گریه و بی‌تابی، به شما اجازه این کار را ندهد. اگر نمی‌دانید مراحل اجام این کار چگونه است و چه نکاتی را باید درنظر بگیرید ما در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • برای انجام این کار باید ناخن‌گیر مخصوص استفاده کنید.
  • بهتر است گرفتن ناخن را به زمانی که کودک به‌تازگی از حمام بیرون آمده و یا خواب است موکول کنید زیرا ناخن آن‌ها در حمام نرم شده و به راحتی گرفته می‌شود و درصورتی که خواب باشد راحت‌تر می‌توانید کار خود را انجام دهید.
  • از نور کافی برای گرفتن ناخن استفاده کنید.
  • نوک انگشتان را به سمت عقب فشار داده و ناخن‌ها را موازی با انحنلای دست کوتاه کنید.
  • ناخن‌های پا را نیز به همین ترتیب کوتاه کنید.

کوتاه کردن ناخن در کودکان

 

استحمام کودک

شاید خیلی از مادر‌ها از حمام کردن نوزادان تازه متولد شده بترسند و آن را کار سختی بدانند. اما این کاری است که در اولین مرحله یعنی 2 تا 6 ساعت بعد از به دنیا آمدن نوزادان سالم 2500 گرمی باید انجام شود. درصورتی که شرایط برای حمام نوزاد محیا نیست، می‌توانید آن را به تاخیر بیندازید، اما پس از افتادن بند ناف او را 2 تا 3 مرتبه درهفته حمام کنید. البته توجه داشته باشید حمام کردن بیش از 3 مرتبه یا برای دفعات زیاد پوست نوزاد را خشک می‌کند. مراحل استحمام کودک و نوزاد به صورت زیر است.

 

آماده کردن وسایل

قبل از استحمام، همه چیز را آماده کنید. لباس و حوله و پوشک را دم دست گذاشته و لیف و صابون و بقیه وسایل را در داخل حمام قرار دهید. یک وان مخصوص برای شست‌وشوی کودک در حمام قرار داده و دمای اتاق را متعادل کنید.

 

تنظیم آب وان

وان را پر از آب کنید. آب داخل وان نباید زیاد گرم یا سرد باشد زیرا کودکان پوست حساسی دارند.

 

لباس‌های نوزاد را در بیاورید

به آرامی لباس‌های نوزاد را در بیاورید. می‌توانید از پرستار یا همسر خود بخواهید به شما کمک کنند. حتی می‌توانید این کار را در داخل حمام انجام دهید.

 

شست‌وشو را آغاز کنید.

کودک را آرام داخل آب بگذارید. از یک لیف نرم برای شست‌وشوی بدن او استفاده کنید. مکررا روی بدنش آب بریزید تا سرمانخورد و اجازه ندهید آب وارد دهان یا بینی‌اش شود.

 

 اتمام حمام

استحمام نوزاد نباید زیاد طول بکشد پس بلافاصله بعد از اتمام مراحل شست‌وشو، کودک را خشک کرده و به آرامی و به کمک پرستار لباس‌هایش را بپوشانید. می‌توانید برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن بدن نوزاد از لوسیون استفاده کنید.

تعویض پوشک

اگر کودک تغذیه مناسب داشته باشد، نیاز است پوشکش را 6 تا 8 بار در روز تعویض کنید. تعویض کودک نیز باید با رعایت اصول بهداشتی انجام شود.پس از استخدام پرستار کودک می‌توانید از پرستار بخواهید تعویض کودک را بر عهده گیرد چراکه پرستاران اغلب تجربه مادر شدن را داشته‌ و می‌توانند به شما در انجام امور مراقبتی کودک کمک کنند. برای تعویض پوشک، یک تشکچه نرم زیر کودک پهن کرده و از دستمال مرطوب، کرم سوختگی یا پودر بچه استفاده کنید.

بیماری‌های نوزاد

نوزادان در طول رشد دچار یکسری بیماری‌ خواهند شد. از مشکلاتی که خیلی از آن‌ها تجربه می‌کنند مشکلات پوستی ناشی از پوشک است. بهتر است برای جلوگیری از بروز این اتفاقات، پوشک را پس از کثیف شدن به سرعت تعویض کرده و هربار از کرم سوختگی یا پودر بچه استفاده کنید.

 

زردی

 یرقان یا زردی از مشکلات شایع بین کودکان است. هنگامی که میزان بیلی‌روبین در خون بیش‌از حد مجاز باشد، نوزاد به زردی مبتلا خواهد شد. این مشکل پس از گذشت مدتی از بین می‌رود اما درصورتی که شدت بیماری زیاد باشد، بهتر است جهت درمان به پزشک مراجعه کنید. در مواد خفیف برای درمان زردی نوزاد در خانه و با استفاده از نور فلورسنت، حمام درمانی با عصاره‌ی گیاهان، شست‌وشوی دست پای نوزاد با عرقیجات و … از پرستار کمک بگیرید.

 

زردی نوزاد

 

قولنج

در مواردی که نوزاد بدون دلیل گریه می‌کند ممکن است علت آن قولنج باشد. قولنج کردن نوزاد طبیعی است اما باید تا سه ماهگی برطرف شود. اگر قولنج ادامه‌دار باشد باید دلیل آن را در مشکلات شیر خوردن جست‌وجو کنید.

 

نفخ معده

اگر هنگام لمس شکم نوزاد متوجه تورم شکم او شدید، احتمال نفخ معده وجود دارد. اگر همراه با نفخ معده، نوزاد کبود می‌شود ممکن است دلیل آن مشکلات جدی در ارگان‌های داخلی‌اش باشد. به همین علت و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خطرناک‌تر این مشکلات را پیگیری کنید.

 

از بیماری‌های دیگری که احتمالا در طول رشد کودک با آن‌ها مواجه خواهید شد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • سرماخوردگی
  • تب و لرز
  • استفراغ
  • مشکل در تغذیه
  • کاهش تعداد پوشک
  • یبوست و…

ایمنی نوزاد

کودک به تنهایی توانایی حفظ ایمنی خود را ندارد، به همین جهت در شرایط متفاوت باید والدین مراقب او بوده و محیط ایمنی برایش ایجاد کنند. برای مثال لوازمی که برای بازی در اختیارش قرار می‌دهید ضدعفونی شده و قابل قطعه قطعه شدن نباشد.

مراقبت در خواب

مادر باید در طول شب مراقب نوزاد باشد و او را به پشت بخواباند چرکه از خوابیدن به شکم امن تر است. با انجام این کار سندروم مرگ ناگهانی نوزاد به حداقل می‌رسد.

ایمنی اتومبیل

هنگام نشستن در اتومبیل، کودک را در صندلی عقب و به‌طور ایمن قرار دهید. مطمئن شوید که کمربند به خوبی بسته شده است.

 

نگهداری از نوزاد در منزل

 

سوختگی

بهتر است دمای آب گرم خانه را کم کنید تا کودک به‌طور اتفاقی نسوزد یا خودش را نسوزاند. او را در کنار بخاری قرار ندهید و همراه خود به آشپزخانه نبرید.

 

سقوط

از مواردی که باید بسیار به آن توجه شود جلوگیری از سقوط نوزاد و یا کودک است. این اتفاق برای نوزادان بسیار خطرناک است پس هنگامی که او را روی تخت، میز یا مبل قرار می‌دهید با دقت مراقب او باشید.

 

آسانیسم، ارائه دهنده خدمات پرستار کودک و نوزاد

نگهداری از نوزاد اصول و قواعدی دارد که شاید خیلی از پدر و مادر‌های جوان از آن بی‌خبر باشند. آن‌ها با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهند شد که استخدام پرستار کودک خوب، به آن‌ها در مقابله با این چالش‌ها کمک خواهد کرد. آسانیسم یک مرکز ارائه خدمات پرستار معتبر در ایران است که با اعزام پرستاران مجرب کودک به منزل شما، خیالتان را از هر چالش و مشکلی در نگهداری از کودک آسوده می‌کند. قیمت پرستار کودک در آسانیسم بسیار مقرون به‌صرفه است، پس از بابت هزینه‌ها نگران نباشید. اغلب پرستاران اعزامی نیز، تجربه مادر شدن را دارند به همین علت راهکار‌های خوبی در مواجه با بیماری یا مشکلات پیش رو ارائه می‌دهند. برای ثبت سفارش و دریافت پرستار کودک، با شماره 02191304433 تماس گرفته یا سفارش خود را در وبسایت و اپلیکیشن ثبت کنید.

دسته بندی :

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی